Spoed: 06 10463028

Zwangerschap

Gefeliciteerd!

Wij begeleiden graag jouw zwangerschap: van het prille begin, je bevalling en de kraamtijd. Ons werkgebied is Moerkapelle en Zevenhuizen, goed bereikbaar vanuit het Koningskwartier en de Jonge Veenen. Kennismaken? Vul dan ons aanmeldformulier in. Wij bellen je voor een afspraak en hebben dan gelijk je gegevens bij de hand.

De controles

7-8 weken: eerste echo

Als je zwanger bent, krijg je rond de 7/8 weken je eerste echo. Tijdens die echo wordt vastgesteld hoe lang je zwanger bent en wat de uitgerekende datum is. Je gaat hiervoor naar Promessa in Waddinxveen, de praktijk waar wij voor de echo’s mee samenwerken en die je misschien al kent vanuit je vorige zwangerschap.

9-10 weken: intake

Rond de 9 weken zwangerschap, kom je voor het eerst langs op onze spreekuurlocatie in Zevenhuizen of Moerkapelle. Lekker in de buurt dus! We maken graag tijd voor je, daarom duurt deze afspraak wat langer (45 minuten) dan een standaard controle. We bespreken je medische voorgeschiedenis, meten de bloeddruk, bespreken eventuele eerdere zwangerschappen. Aan de hand van alle informatie maken we een plan, waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met jouw wensen.

14-15 weken: de eerste officiële controle. Vanaf deze periode kom je iedere vier weken langs op onze spreekuurlocaties in Moerkapelle of Zevenhuizen. We meten je bloeddruk, bekijken de groei van je kindje, je wordt gewogen en we staan stil bij vragen die je op dat moment hebt. En: waarschijnlijk hoor je hier ook voor de eerste keer het hartje van je kindje. Mijlpaal!

Hoe verder in je zwangerschap, hoe vaker we elkaar zien. Vanaf 24 weken kom je iedere drie weken op controle. Na 33 weken zien we je iedere twee weken. Als vanaf 37 weken de laatste loodjes écht in zicht zijn, kom je wekelijks bij ons langs. Na de uitgerekende datum nog niet bevallen? Dan zien we elkaar vanaf 41 weken om de dag. En wordt het in de laatste periode moeilijk om langs te komen, dan komen we gewoon bij jou langs.

Prenatale screening

Tijdens de intake in week 9-10 controle bespreken we de mogelijkheden die er zijn voor prenatale screening. Dit zijn onderzoeken die je kunt inzetten om te kijken of er verhoogde kans is op een bepaalde aandoening of afwijking.

Bloedonderzoek

Bloedonderzoek (geen onderdeel van de prenatale screening) spoort mogelijke complicaties in de zwangerschap op. Hoe sneller het bloedonderzoek uitgevoerd wordt, hoe sneller wij hier rekening mee kunnen houden (bijvoorbeeld door het doen van extra testen of door je het advies te geven extra vitamine te slikken). Wij nemen bloed af en sturen dat op naar het laboratorium. Hier wordt bepaald wat je bloedgroep is, of je antistoffen in je bloed hebt tegen bloedgroepen die je zelf niet hebt en of je besmet bent met één van de infectieziekten hepatites B, hiv of syfilis. Ook meten zij het glucosegehalte. Het onderzoek gaat af van je eigen risico en als verder onderzoek nodig is, dan hoor je dat.

NIPT-test

Met deze bloedtest kun je vaststellen of er aanwijzingen zijn dat je kindje het down-, edwards- of pataussyndroom heeft. Dit zijn aandoeningen waarbij sprake is van een verstandelijke beperking, vaak gecombineerd met ernstige lichamelijke afwijkingen. Tijdens je intake bespreken we deze testmogelijkheden, de voor- en nadelen, de mogelijke impact op je gezin. Zo krijg je een volledig beeld en kun je een keuze maken die bij je past. Wil je meer weten over de NIPT-test? Kijk dan hier.

13-wekenecho en 20-wekenecho

Tijdens deze echo’s wordt de groei en lichamelijke ontwikkeling van je kindje zorgvuldig bekeken. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de aanleg van de organen en er wordt gecheckt of de lip, rug, buik en het hoofd gesloten zijn. Voor deze echo’s ga je naar InZwang in Gouda.